‘Nachtegaaltje ready for take off ’

Op dinsdag 16 maart heeft de voorzitter van de ondernemingsraad, Joek Vlasblom,
het kunstwerk, dat door de Nederlandse Océ’ers ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan van Océ aan de directie is aangeboden, officieel overhandigd. Met het doorknippen van een lint waaraan zeven ballonnen zaten, was dit een feit. Het kunstwerk staat bij de ingang van het parkeerterrein aan de Hakkesstraat.

 

‘Nachtegaaltje ready for take off ’ is de naam die
de maker van het kunstwerk aan zijn geesteskind’
heeft gegeven. Martien Hendriks, de kunstenaar
legt uit hoe hij tot dit beeld is gekomen en waarom
het deze naam heeft: ‘Toen ik benaderd ben om
een kunstwerk voor Océ te maken, heb ik een rondleiding binnen het bedrijf gekregen. Naar
aanleiding daarvan heb ik voor mezelf een beeld
over Océ gevormd; een bedrijf met een fiere optimistische uitstraling. Mijn leidraad daarvoor
zijn de strategische producten van Océ, de OPC
en de zeven kleurentoners. Dit alles wilde ik in
het kunstwerk kwijt. Het beeld laat zich lezen als
een verhaal over Océ. Het is opgebouwd uit meta-forische en symbolische elementen en vertelt over
Océ, zijn medewerkers en het Limburgse volkslied.’

Zeven
Martien vervolgt: ‘Het getal zeven is een bepalende factor vanwege de zeven kleurentoners die Océ
in zijn kleurenprinters heeft zitten. Als je van voren
naar het beeld kijkt, dan zie je als het ware zeven
cirkels. Metaforisch kun je dit zien als een multi-disciplinaire werkgroep. Elke ronding van deze
cirkel bevat in blokjes een van de zeven kleuren-
toners. Deze verlopen van groot naar klein en dat verwijst naar de toenemende ontwikkeling en
verfijning van de digitale techniek. De verbinding

tussen de zeven toners wordt gevormd door een
band of eigenlijk loopt
de band om deze imagi-
naire toners
. Deze band stelt de OPC voor en
symboliseert ook de samenhang van alle bedrijf-
onderdelen. Uit de wijze waarop de band verweven
is, ontstaat het beeld van een vogel; net zoals Océ,
niet gebonden aan een continent.’ Over de zuil
waarop de vogel staat, vertelt Hendriks: ‘Op het
bovenste gedeelte is een ringenstructuur in Océ-rood aangebracht. Naar boven toe worden deze ringen
steeds breder en geven de groei van Océ aan. Het
totaal aantal centimeters rood is
125 en die markeren 125 jaar Océ. De bronsgroene kleur
van de zuil staat voor Limburg.’ De naam van het
beeld ‘Nachtegaaltje ready for take off ’ verwijst
dus naar de verbreiders van hoogwaardige kennis,
diensten en producten verenigd in een in Limburg
gewortelde multinational.

Océ uitbeelden
Schertsend opent Joek Vlasblom zijn toespraak
met de mededeling aan de directie dat hij de
cheque die hij op 7 oktober 2002 had gegeven,
wel terug wil hebben. Dit is namelijk een
tegoedbon… Hij memoreert hoe men tot de keuze
van de kunstenaar is gekomen. ‘Het moest iemand
zijn die iets moois kan maken dat ook iets moet
uitbeelden van Océ. We zijn daar, denk ik, goed

in geslaagd.’ Als anekdote voegt hij lachend toe:
‘Martien Hendriks woont in Gemert en omdat
dit cadeau namens alle medewerkers van Océ in
Venlo en Océ in ‘s Hertogenbosch wordt aangeboden
en Gemert daar precies tussenin ligt, hebben
we hier ook een goede keuze gedaan.’ Hij spreekt
de hoop uit dat net zoals dit kunstwerk nu in
Venlo verankerd staat, ook Océ in Venlo verankerd
blijft.

Dankbaar en trots

Dankbaar en met trots aanvaardt Rokus van Iperen,
voorzitter van de Raad van Bestuur, dit beeld.
‘Het gebeurt niet vaak dat we als onderneming
een cadeau krijgen. Als we al iets krijgen dan is
het een hand, goede raad, een brief of een klacht,’
zegt hij. Omdat Rokus vindt dat ‘Kunst moet
worden beleefd en er niet te veel over moet
worden gepraat’ houdt hij zijn toespraak kort.
Hij bedankt Martien Hendriks voor de wijze
waarop hij Océ ‘verbeeld’ heeft en natuurlijk
alle Océ-medewerkers voor dit cadeau. Als
laatste voegt hij nog toe dat deze nachtegaal, net
zoals Océ, op moet stijgen naar grote hoogte.


Bron: 125 jaar Océ nummer 201


Read this article in English